Terapia Ręki
Ręce to jedno z najcenniejszych narzędzi poznania, a co za tym idzie, nabywania nowych umiejętności, czyli rozwoju. Rola ręki szczególnie wyraźnie widoczna jest w obszarze samoobsługi, komunikacji, w nauce i zabawie.
Ręce nie pracują w odosobnieniu, a w połączeniu z tułowiem, wzrokiem, słuchem, dotykiem, bez wpływu nie pozostaje także funkcjonowanie emocjonalne. Stąd terapia ręki czerpie z wielu dziedzin, a m.in. z integracji sensorycznej, pedagogiki, psychologii, fizjoterapii, neurologii, terapii pedagogicznej, arteterapii, etc.
Terapia ręki ma na celu zaangażowanie całej kończyny górnej w wykonywanie różnorodnych zadań poprawiających jej funkcjonowanie i doskonalenie ruchów precyzyjnych, w tym także przygotowanie ręki do jednej z najważniejszych funkcji jaką jest pisanie. Terapia ręki to ćwiczenia gimnastyczne całego ciała prowadzące do stabilizacji centralnej i swobodnej pracy kończyn.
Przyczyn zaburzających pracę ręki jest bardzo wiele i często nie wystarczy szukać ich w samej ręce. Terapia ręki to często praca zespołowa, wymagająca współpracy wielu specjalistów z różnych dziedzin.
Terapia skierowana jest przede wszystkim do dzieci wykazujących:
– nieprawidłową postawę ciała,
– zaburzenia napięcia w obrębie kończyny górnej,
– problemy z wykonaniem codziennych czynności (picie z kubka, zakładanie, zdejmowanie ubrań),
– problemy w zabawach manipulacyjnych/precyzyjnych (układanie małych przedmiotów, nawlekanie, lepienie plasteliny),
– niska szybkość wykonywanych ruchów,
– trudności z planowaniem ruchu,
– wolne tempo uczenia się nowych czynności motorycznych,
– problemy grafomotoryczne ( rysowanie, kolorowanie, pisanie),
– zaburzenia koordynacji wzrokowo – ruchowej,
– problem z koordynacją ruchową,
– wspomagająco w opóźnieniu rozwoju mowy,
Terapia ręki ma na celu:
– usprawnianie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców,
– usprawnianie współpracy oko – ręka,
– rozwijanie umiejętności planowania ruchu,
– wspomaganie czucia głębokiego oraz powierzchniowego,
Są to ćwiczenia i zabawy mające rozwinąć sprawność ruchową dłoni dziecka, umiejętność chwytu oraz koordynację pomiędzy dłońmi, a także naukę pisania.
Etapy terapii ręki:
Ćwiczenia początkowo skoncentrowane są na wzocnieniu mięśni brzucha i grzbietu, które odpowiedzialne są za utrzymywanie odpowiedniej pozycji ciała, a co za tym idzie, są podstawą do rozwijania najwyższych stopniem umiejętności motorycznych jakie osiąga ręka czyli umiejętności grafomotorycznych.
Kolejnym krokiem w terapii jest wzmacnianie pracy obręczy barkowej i kończyn górnych. Wykorzystuje się tu ćwiczenia rozmachowe/rozruchowe.
Późniejszym celem w terapii jest rozwijanie motoryki małej dziecka, czyli zdolności manualnych, a także poprawa precyzyjnych ruchów dłoni i palców.
Na każdym z powyższych etapów powinno mieć miejsce stymulowanie czucia głębokiego. Prawidłowa praca układu proprioceptywnego jest niezbędna do odpowiedniego rozwoju odruchów, ale również planowania ruchu, regulacji napięcia mięśniowego i koordynacji pracy mięśni. Układ ten odpowiada także za rozwój schematu ciała co również jest niezbędne do rozwoju wielu czynności motorycznych.
Niemniej ważne jest również czucie powierzchniowe, dlatego warto jest zwrócić uwagę na to, czy u dziecka nie występują objawy nadwrażliwości lub powrażliwości dotykowej, gdyż powodują one wiele trudności w nabywaniu nowych umiejętności.
Planując terapię bardzo ważne jest podejście holistyczne uwzględniające wszystkie powyżej przedstawione etapy. Należy pamiętać, że terapia ręki to nie tylko ćwiczenia palców i dłoni, ale wzmacnianie pracy całego ciała. Prawidłowa praca ręki jest możliwa tylko wtedy, gdy wszystkie elementy z których się składa (kości, stawy, mięśnie) działają prawidłowo, a ich wielostronna współpraca jest zachowana. Dlatego też podczas terapii ważne jest podejście całościowe i rozwijanie świadomości ciała, a praca przy stoliku z narzędziem pisarskim powinna być ostatnim z elementów procesu terapeutycznego.
Serdecznie Zapraszamy
Dominika
Agnieszka
Cennik
Terapia Ręki
- Terapia Ręki
- 45 min